SPEKTAKLIO „BUDA PALĖPĖJE“ TARPTAUTINĖ PREMJERA

Solo teatro komanda viešėjo tarptautiniame scenos menų festivalyje FIAF-2020 (Fujaira International Arts festival), kur vasario 21 d. įvyko spektaklio „BUDA PALĖPĖJE“ pagal japonų kilmės amerikiečių rašytojos J.Otsuka romaną tarptautinė premjera. Viename didžiausių JAE scenos menų festivalių, vykusiame 2020 m. vasario 20-28 d.d. Fudžeiroje, parodyta virš trisdešimties spektaklių, koncertų, viešėjo keli šimtai svečių – scenos profesionalų, žurnalistų iš viso pasaulio. Lietuvių trupės spektaklis „Buda palėpėje“ tapo festivalio įvykiu, kuriam nestigo tarptautinės spaudos, kolegų dėmesio, spektaklį nufilmavo Fudžeiros TV.

Šis spektaklis nūdienos epochoje labai aktualus ne tik istoriškai, ir ne tik japonams. Lietuva irgi išgyveno skaudžias patirtis šalies okupacijos – stalininės epochos metu, mano tėvai užaugo tremtyje prie Laptevų jūros, antrojo pasaulinio karo metais daugybė žydų tautybės žmonių žuvo koncentracijos stovyklose, iki šiol naikinamos ir žeminamos mažos tautos. Taip pat vis aktualesnė tampa emigracijos pasaulyje tema, kuomet įvairių tautų žmonės vyksta į didžiąsias valstybes dėl ekonominių priežasčių, ir… mes niekad nežinome, kas bus rytoj. Man šis spektaklis – tai malda už visas pasaulyje gyvenančias mažas, pažeidžiamas tautas“, – spaudos konferencijoje ir susitikime su žiūrovais sakė „Budos palėpėje“ kūrėja Birutė Mar. Iš tiesų, spektaklio „maldos epizodo“ metu, kai scenoje herojė meldžiasi, kartodama įvairių tautų maldų gestus – žiūrovų salėje pasigirdo ilgai netylantys plojimai.

Šis spektaklis labai aktualus šiandien, tai visų mažų tautų likimas. Ypač graikams, nes šiuo metu didžiulė dalis graikų emigruoja. Birutė Mar nustebino: savo romane J.Otsuka istorijas pasakoja postmodernistine literatūrine maniera, tarsi atsiribojusi. O scenoje japonių istorijos aktorės taip giliai išgyventos, jog išeini po spektaklio be galo sukrėstas“, – įspūdžiais dalinosi graikų teatro antropologas, Atėnų universiteto profesorius dr. Pavlos Kavouras.

Birutė Mar scenoje įkūnijo pusiau pasakojamąjį, pusiau poetinį literatūrinį Julie Otsuka stilių – trumpi, taupūs sakiniai, o emocijų srautas kiekvienoje dalyje vis stiprėja to išlaikyto stiliaus dėka“.

Dieter Top, Vokietija („Kultur forum Europa“, www.kfe.de, 2020.03)

Įsimintinas festivalio spektaklis, atskleidęs daugeliui dar nežinomą temą – tai istorija apie japones moteris, praėjusio amžiaus pradžioje vykusias į JAV tekėti už japonų vyrų, kuriuos matė tik iš fotografijų ir buvo „susitikę“ tik laiškuose. Istorija pasakoja apie tų moterų diskriminaciją ir deportaciją po Perl Harboro. Tai ne tik išorinė moterų kelionė link nepažinaus Amerikos pasaulio, bet ir vidinė kelionė: japonių ilgesys, geresnio gyvenimo viltys, fantazijos apie išsvajotus savo vyrus. Spektaklis kalba apie identitetą ir moteriškumą. Tai šiuolaikiška nūdienos istorija, kuri nuolat kartojasi. Birutė Mar ją įkūnija, sustiprindama emocionalumą. Ji labai subtili ir žmogiška savo gestais, elegantiška ir tvirta. Tai aktorė, vaidinanti sykiu tradiciniu ir šiuolaikišku stiliumi. Jos empatija atsiskleidžia per aiškius ir labai tikslius judesius, spektaklyje nėra nieko nereikalingo.

Tomasso Chimienti, Italija „Teatro negli Emirati: From the sounds to clouds“ („Words in freedom“, magazine di cultura et societa, 2020.03.05)

Lietuvių aktorė – laukiama Fudžeiros festivalio viešnia. 2003 m. pirmajame čia vykusiame tarptautiniame teatro festivalyje buvo parodytas jos monospektaklis “Žodžiai smėlyje“, po šio renginio arabų dramaturgas M. Saeed Al Dhanhani specialiai lietuvių aktorei sukūrė pjesę „Paskutinė naktis“, kurią ji suvaidino 2005 m. festivalyje, vėliau čia parodyti Birutės Mar spektakliai „Antigonė“, „Meilužis“. O 2014 m. aktorė ir režisierė pelnė Tarptautinio teatro instituto (ITI) ir Fudžeiros tarptautinio teatro festivalio įsteigtą apdovanojimą „Už indėlį į vieno aktoriaus teatro raidą“.

Dalinamės įspūdingomis FIAF-2020 festivalio akimirkomis.

 

“Buda palėpėje” Fudžeiros TV, video klipas