Spektaklis-impresija rašytojos Marijos Pečkauskaitės-Šatrijos Raganos (1877-1930) gyvenimo ir kūrybos motyvais
Scenarijaus autorė ir režisierė – BIRUTĖ MAR
Dailininkė – INDRĖ PAČĖSAITĖ
Kompozitorė – ŽIBUOKLĖ MARTINAITYTĖ
Režisierės asistentė, choreografė – SIGITA MIKALAUSKAITĖ
Garso ir vaizdo režisierius – MARIUS VILČINSKAS
Šviesų dailininkas – AUDRIUS JANKAUSKAS
Atlieka – aktorė BIRUTĖ MAR ir smuikininkas ARTŪRAS ŠILALĖ
Trukmė 1 val.
Premjera – 2023 m. sausio 14 d.
Projektą finansuoja –
ARTIMIAUSI SPEKTAKLIAI:
(bus paskelbta)
…Spektaklį „Neparašytas laiškas” sukurti įkvėpė rašytojos, pedagogės, labdarės Marijos Pečkauskaitės–Šatrijos Raganos (1877-1930) gyvenimas ir kūryba. Užvenčios dvare užaugusi dvarininkaitė, įkvėpta mokytojo Povilo Višinskio, tapo aistringa lietuvybės puoselėtoja. Sugrįžusi į Lietuvą po studijų Ziuricho ir Fribourgo universitetuose (kur kaip laisva klausytoja studijavo etiką ir pedagogiką), ji mokytojavo Pavandenės dvare (Kelmės r.), platino lietuviškas knygas, Vilniuje įsteigė kurį laiką veikusį knygyną “Birutė”, vadovavo Marijampolės progimnazijai. Paskutinius 15 gyvenimo metų praleido Židikuose, kur gimė žymiausi jos kūriniai „Irkos tragedija”, „Sename dvare”, „Mėlynoji mergelė” ir kt. Čia daug laiko skyrė labdarai, miestelio gyventojų švietimui, rūpinosi ligoniais ir vargšais. Per jos laidotuves Židikų kapinaitėse klebonas kanauninkas Morkys (Marijos nuodėmklausys) pasakė: „Šiandien mes čia laidojam šventąją…“.
Spektaklis-impresija remiasi intriguojančia rašytojos likimo istorija: nors išlikę daug jos laiškų, bet nėra skirtų artimiausiam žmogui – kunigui Kazimierui Bukantui, su kuriuo susipažino jaunystėje ir kurio kaimynystėje Židikuose nugyveno nemažą savo gyvenimo tarpsnį. Sako, rašytoja prieš mirtį seseriai liepusi sudeginti jos laiškus ir dienoraščius…
Birutė Mar:
„Didžiausias įspūdis iš kelionės M.Pečkauskaitės-Šatrijos Raganos pėdomis kažkada buvo apsilankymas Židikų kapinaitėse, Žemaitijoje. Važiavom tada „Šatrijos Raganos keliu“ – po miestelius, kur ji gyveno, ten skaitėm jos kūrybą, muzikavom. Židikų kapinaitėse – Marijos kapas. O visai šalia kun. Kazimiero Bukanto kapas – žmogaus, šalia kurio praleido didžiąją savo vienuoliško gyvenimo dalį. Būna patirčių, kurias sunku nusakyti. Atsimenu, bestovint prie jos kapo staiga pakilo toks stiprus vėjas – atrodė, kažkoks nerimas tvyro virš mūsų. Pirma mintis: Marijos siela nerimsta, tarsi trokštų išsakyti kažką… Virpėjau visa net grįžusi namo, kol nepradėjau rašyti. Nežinau, kaip tai pavadinti. Tarsi JOS LAIŠKĄ. Neparašytą. Vėliau sužinojau, kad pati Marija jaunystėje rašiusi išgalvotų žmonių laiškus.
Jau daug laiko praėjo nuo tų patirčių, bet… dažnai prisimenu šį išgyvenimą. Ir Šatrijos Raganos asmenybė tapo labai artima. Dabar atėjo laikas apie tai papasakoti scenoje.“
…
FESTIVALIAI :
D.Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalis Varėnoje, 2023
APDOVANOJIMAI :
“Geriausia dramaturgija” – Birutei Mar už dramaturgiją spektakliui “Neparašytas laiškas” (D.Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalis Varėnoje, 2023)
SPAUDA, ATSILIEPIMAI:
“Apie asmenybę, stovėjusią ant aukšto kalno – Birutės Mar spektaklis “Neparašytas laiškas” (www.menufaktura.lt, 2023.01.12) – skaityti ČIA
D.Šabasevičienės recenzija apie spektaklį “Neparašytas laiškas” festivalyje “SALVE” (www.vilniausgalerija.lt, 2022.09.20), skaityti ČIA
Apie spektaklio sukūrimą – LRT radijo laidoje “Pakeliui su klasika” 2023.01.14 – klausytis ČIA
“Šatrijos Raganą prisiminus: skausmas pražysta kilime puikiausia purpurine rože, suskamba simfonijoje stebuklingiausiu akordu” (teatrologės A.Gudavičiūtės parengtas pokalbis apie spektaklį “Neparašytas laiškas” su režisiere Birute Mar ir kompozitore Žibuokle Martinaityte (www.15min.lt 2023.02.15, skaityti ČIA)
…
ŽIŪROVŲ ATSILIEPIMAI:
Parašytas laiškas apie “Neparašytą laišką”
Vakar žiūrėjau Birutės Mar spektaklį “Neparašytas laiškas” apie rašytoją Šatrijos Raganą. Rytą atsikėliau tebegalvodamas apie jį. Vadinasi jis tebėra. Jis egzistuoja. Jis parašytas, tas laiškas. Talentingai sukurtas, išjaustas, išmąstytas. Tikras… Kokia juvelyrika. Magiška atmosfera. Visų komponentų darna. Viskas pagal principą “Mažiau yra daugiau”. Ir tokia trapi, bet sukrečianti kulminacija – edelveisų žiedų virpėjimas Marijai suklupus.
Prisiminiau ir tą apleistą, nugyventą jos dvarelį Užventyje. Pagalvojau, gal jau ir neverta jo restauruoti, nes Marijos dvasia seniai iš ten išguita. Ji gyvena kitur. Dabar ji gyvena Birutės Mar spektaklyje, kur subtiliai atkurta jos turtinga asmenybė. Išmintinga, tauri, mylinti, stipri ir trapi, kaip tas edelveisų virpėjimas.
Nuostabus spektaklis apie sielų meilę. Toks atrodytų svetimas smulkmeniškame pykčių, barnių, pavydo, žiaurumo pilname mus supančios realybės kontekste. Bet toks REIKALINGAS! (Rimantas Venckus, režisierius. Laiškas po spektaklio Kuršėnuose, 2024.08.24)
“Viso spektaklio unikalumas ir Birutės Mar talento genialumas yra PAPRASTUME, NUOŠIRDUME, Tarsi širdies krauju rašyti tekstai, kai įtempęs klausą širdimi išgirsti kiekvieną žodį. Tekstai autentiški, kaip ir ano laikmečio buities detalės, muzika, fotografijos…Kaip įprasta, nuo pirmo įkvėpimo, žodžio, gesto iki paskutinio atodūsio spektaklio vyksmo medžiaga audžiama čia ir dabar žiūrovų akyse, pasitelkiant minimalias priemones, kuriomis pasiekiamos, užgaunamos giliausiai paslėptos, jautriausios mūsų sielų stygos. Aukštasis dramos pilotažas!!! Dėkui visai kūrėjų grupei, bet ypatingai SOLO teatro solistei -BIRUTEI MAR” (Angelė Bražaitė, fb įrašas, po spektaklio Kuršėnuose 2024.08.24)
“Šio scenos kūrinio gimimą nulėmusias aplinkybes Birutė Mar ne sykį yra minėjusi, bet kaskart širdį suvirpina išgyvenimo autentiškumas ir stiprumas. „Atsimenu, bestovint prie jos [Šatrijos Raganos] kapo staiga pakilo toks stiprus vėjas – atrodė, kažkoks nerimas tvyro virš mūsų. Pirma mintis: Marijos siela nerimsta, tarsi trokštų išsakyti kažką… Virpėjau visa net grįžusi namo, kol nepradėjau rašyti. Nežinau, kaip tai pavadinti. Tarsi JOS LAIŠKĄ. Neparašytą. Vėliau sužinojau, kad pati Marija jaunystėje rašiusi išgalvotų žmonių laiškus“, – pasakojo Birutė Mar. Rašytojos gyvenimas publikai nušvito ryškiaspalviu patirčių kaleidoskopu. Pirmoje spektaklio pusėje ryškėjo žaismingos, valiūkiškos natos, atitinkančios jaunos, veržlios, protingos merginos temperamentą, o antrąją spektaklio pusę dominavo minorinės tonacijos, liudijančios netekties sielvartą, žmogiškosios [ne]lemties paslapčių bei suvokčių naštą ir apskritai būties trapumo pajautą, persmelktą kasdienių buitinių rūpesčių, kylančių iš altruistinių pastangų. Minimalistinėmis scenografijos detalėmis ir, žinoma, muzikos, apšvietimo, garso menų subtilia derme bibliotekos scenoje buvo sukurtas itin estetiškas, itin subtilus, niuansuotas, emociškai jautrus teatrinės meistrystės pavyzdys. Ačiū, Solo teatras, už nepamirštamą kelionę žymios lietuvių rašytojos gyvenimo ir kūrybos takais.” (įrašas Kauno raj. savivaldybės viešosios bibliotekos fb, 2024.09.19)
“Užburiantis pastatymas, vaidyba, muzika. Jokių dūmų…” (Rasa Slesoriūnienė, Solo teatro fb, 2022.01.25)
“Nuostabus, jaudinantis, šiltas, nuoširdus spektaklis!” (Jolanta Ciasaitė, Solo teatro fb, 2022.02.02)
“Nepaprastai subtilus ir įdomus spektaklis” (Alina Ramanauskienė, Solo teatro fb 2024.01.04)
“Nuostabus spektaklis, Birute, ačiū už tokį gražų vakarą! O jau tavo laiškas!…” (Laimutė Ligeikaitė, Solo teatro fb, 2023.02)
“Kaip visada Solo teatras aktorės ir režisierės Birutės Mar premjeriniame spektaklyje-impresijoje “Neparašytas laiškas” apie Marijos Pečkauskaitės – Šatrijos Raganos gyvenimą ir kūrybą netrūko iki sielos gelmų jaudinančio nuoširdumo, jausmingumo, puikios vaidybos, nuostabios senosios kalbos ir netgi dabarčiai aktualių, prieš šimtmetį įamžintų kilnios lietuvninkės minčių. Ačiū už padovanotą nuostabų reginį.” (Regina Šeškuvienė fb, 2023.03.26)
“Nuoširdu,gilu, tikraAčiū už galimybę išgirsti laikmečio kalbą“ (Lina Grigaitė, fb, 2023.03.26)
“Jautri popietė… Aš Šatrijos Raganą visai kitaip išvydau, visai kitaip pradėjau suprasti… Drąsi ir stipri moteris, turinti tvirtą nuomonę ir vertybes… Labai jautriai palietė” (Asta Krogertienė, fb, 2023.03.26)
“Buvo tikrai profesionalu, gera ir nuoširdu”. (Ramunė Urbanavičiūtė-Voludskienė, fb, 2023.03.26)
“Sekmadienio vakarą “Solo teatre”: Jau nusilenkimai po “Neparašyto laiško”- graudžia gaida užbaigtos Šatrijos Raganos, tos veiklios idealistės, istorijos… Ale ir nutinka- žiūrėdama skrebenau ant popieruko tai vienu tušinuku, tai kitu, gi nauju, – nieko nesikrangalioja, mečiau viltį grįžt su špargalke, o tąja pasiremdama ir tekstuką presai išguldyt, bet vien atmintim kliautis ne mano senai galvai… Buvo gražu, B.Mar duetas su smuikininku A. Šilale.” (Astrida Petraitytė fb, 2023.03.26)
“Labai jautru, šilta ir gilu. O jau mūsų senoji laikmečio paveikta kalba, kurios daug žodžių buvau įpratusi girdėti iš savo močiutės Aleksandros, taip maloniai skambėjo vėl iš naujo. Ačiū Solo teatras ir Birute Mar. Jūsų sceninis menas – atgaiva mūsų sieloms šituo cancel culture laikotarpiu” (Regina Šeškuvienė, fb, 2023.03.27)
“Nuostabus įsijautimas. Buvo labai miela” (Audronė Juozapavičienė, fb, 2023.02.26)
“Kultūros dieną . Aplankytas toks gražus Antazavės miestelis ir puikusis dvaras, o jame pamatytas ir giliai išjaustas Solo teatro, Birutės Mar spektaklis– impresija ,,Neparašytas laiškas” pagal Marijos Pečkauskaitės–Šatrijos Raganos (1877–1930) gyvenimą ir kūrybą. Švelniai grojant smuikininkui Artūrui Šilalei, Birutė Mar pasakojo Moters gyvenimo ir sielos istoriją. Kaip visada – jausmingai, gelmiškai, o tuo pačiu – žavingai lengvai, paprastai, betarpiškai, lyg apie save artimiausiems draugams kalbėtų…Ir tiems, ir šiems laikams Marija Pečkauskaitė rodosi kaip neapsakomai šviesi ir didelė asmenybė – išsilavinusi inteligentė, pedagogė, labdarė, lietuvybės ir kultūros puoselėtoja, rašytoja, daug nusipelniusi Lietuvai, betgi niekada nemėgusi nei tuščio pasipūtimo, nei puikavimosi, tiesiog nekentusi didelių pagyrų ar apdovanojimų. Jos kritinės mintys apie to laiko lietuvius – lyg šiandien parašytos. O pačios pagrindinis gyvenimo siekimas liko užrašytas ant paminklo Židikų kapinėse: ,,Dulkių pasauly veikliai tarnauti šviesos pasauliui”. Per jos laidotuves klebonas pasakė, kad laidoja šventąją. Turbūt šventąją, nors vadintą ir ragana, mat mokėjo daug kalbų, išmanė gydymą, vaistus gamino… Ir pati save, matyt, ne veltui taip pavadino. Žmonių tamsumas ją liūdino, o muzika ir kūryba sparnus augino, į aukštybes kėlė… Apie asmeniškus išgyvenimus tik kūryboje ir laiškuose išsiliedavo, o didžiąją savo gyvenimo meilę tyliai nusinešė į amžinybę. Kunigui Bukantui skirtus laiškus sesei liepusi sudeginti. Visi matyti spektakliai man nuostabūs, šviesą ir gėrį nešantys, ,,širdį nuo rūdžių nuvalantys”. Ačiū Birutei Mar ir kūrybinei komandai.” (Lina Kovalevskienė, fb 2023.04.15)
“Nuostabus spektaklis ir nuostabi aktorė!” (Audronė Ringevičienė, komentaras fb Solo teatras 2023.09)
“Dėl “Neparašyto laiško” 2023-12-22 buvau iš Klaipėdos atvykus į Vilnių. Labai patiko! Nors ir per silpni šitie žodžiai tam patikimui nusakyt. Itin dažnai lankaus teatre, bet retai pasitaiko, kad spektaklis būtų nešabloniškas, įdomus. Jūsų kūrinys buvo toks nuoširdus, o vaidyba tokia natūrali, kad net nesinori to vadint vaidyba – atrodo, kad Jūs tikrai būtumėt buvus pati Šatrijos Ragana, pasakojusi savo istoriją.” (Ina Pareigytė, Solo teatro žiūrovų laiškų dėžutė, 2023.12)
Gretos Skaraitienės nuotraukos